Coopmedlem

Fram til nå har jeg ikke handlet så mye på Coop. Stikker så klart innom noen butikker når jeg er på leting etter nyheter, men majoriteten av innkjøpene mine gjør jeg hos Rema og Kiwi. Det har mye med pris å gjøre, og litt med lokasjon. Men når det nå har dukket opp Coopbutikker på tilnærmet hvert gatehjørne, kan det fort bli litt hyppigere handling hos dem i tiden som kommer. Jeg har derfor har blitt Coopmedlem.

Jeg husker faktisk dette medlemskapet hos Samvirkelaget helt fra jeg var liten. Har bare ikke hatt behov for å bli medlem før nå. Men nå har jeg altså betalt inn min eierandel på 300 kr, fått medlemskort i posten og lastet ned en app. Og ganske umiddelbart tenkte jeg at Coop har sine områder med forbedringspotensiale.

Skjermbilde Coopmedlem

For det første. Hvorfor kan man ikke registrere betalingskortene sine hos Coop slik man kan når man er Trumfmedlem? Slik at beløpet man handler for automatisk registreres hos Coop når man betaler med kort? Det er vel en liten anelse gammeldags at man må ta fram kortet eller appen og fysisk scanne koden sin hver gang man handler?
Håper IT-avdelingen hos Coop kan leie inn en utvikler til å fikse dette slik Norgesgruppen har gjort. Trumf har jo hatt denne muligheten i sikkert 10 år. Vi vet altså at det lar seg gjøre rent teknisk.
Enn så lenge er det i hvertfall positivt at man får scanne kortet sitt selv, og ikke trenger å gi det til betjeningen for registrering.

Så må jeg få kommentere disse kupongene man blir lovet. Ser i appen at det er en egen plass for Nye, Aktive og Brukte. Hos meg er det tomt. Det har det vært siden jeg ble medlem for over 3 uker siden. Årsaken oppgis å være at Coop må bli kjent med mine handlevaner først. Helt greit det, jeg skjønner at det kan ta litt tid og at jeg må handle en del. Men det hadde da vært mye hyggeligere å bli møtt med noen upersonlige kuponger enn så lenge? Er dere ikke enige? Hva med en velkomst a’ la: ” Velkommen som Coopmedlem. Her får du en kupong på servelat, en på håndsåpe og en på fiskepinner. Etter hvert vil du få mer personlig tilpassede kuponger. Kos deg med disse så lenge” Da hadde jeg kanskje reist til Coop for å kjøpe fiskepinner og såpe. Og sikkert plukket med meg litt mer. Det er ikke akkurat rocket science. Bare veldig enkel kunnskap om forbrukeradferd. Og jada, jeg ser at det er noen gode felles medlemskupp til alle hver uke, men den der tomme kupongsiden har nå lyst veldig hvitt mot meg en stund. Egentlig er det bare en liten filledetalj, men det var noe med den psykologiske effekten da.

Coop medlemskuponger
Og så lurer jeg på om man kan se sin så langt opptjente bonus? Den må da stå et sted? Eller skal beløpet være en overraskelse fram til man mottar sin årlige lille utbetaling? Igjen må jeg trekke fram fleksibiliteten til Trumf. Der kan man hele tiden se opptjent utbyttebeløp i appene, og selv velge når man evt. vil ta det ut eller handle for det. Igjen, dette er bare en liten detalj, og det er ikke mange kronene det er snakk om, men som forbruker følger man jo med.

Så selv om Coop sikkert var aller først ute med medlemskort, bonus og utbytte, kan de ikke bare lene seg tilbake i stolen og slappe av. De må følge med i utviklingen og være oppdaterte. Da blir jeg som forbruker glad.

 

6 thoughts on “Coopmedlem”

  1. Å herregud, må klikker jeg snart! Når jeg prøver å logge på appen sier den at jeg ikke er medlem, men når jeg prøver å lage ny konto sier den at jeg allerede er medlem. Ellers tenkte jeg at appen var det jeg trengte, siden jeg ikke klarer å bestille nytt medlemskort fra siden. Jeg er altså ikke helt idiot når det kpmmer til sånne ting, så detmå ko være noe rart både med siden og appen.

    1. Huffameg, ikke bra det der. Ja veldig rart. De har nok kanskje en moderniseringsjobb og en oppgraderingsjobb å gjøre. På begge steder.

  2. Jeg tror du må logge deg inn bank id for å se saldoen din hos coop 🙂 Har bare forsøkt dette på nettsiden deres.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.