Irritasjon i matbutikken

Ikke ofte, men av og til skulle jeg ønske jeg hadde en annen type blogg. En blogg der jeg f.eks kunne ytre mine synspunkter om diverse daglige situasjoner som dukker opp. Vel, jeg har nå en gang valgt meg et konsept, og tenker fortsatt å være tro mot det, men av og til må det være lov å variere bitte litt?

Når man blogger selv, er man nesten programforpliktet til å titte innom andres blogger med jevne mellomrom. Noe jeg gjerne gjør. Selvfølgelig leser jeg bloggene til folk jeg kjenner, og i tillegg har jeg valgt meg ut et lite knippe jeg liker, som jeg følger fast. Consuming på handleturFor det meste er dette matblogger og aktualitetsblogger, og sporadisk titter jeg innom en og annen blogg på topplista. Blir imidlertid som oftest med et kort besøk på disse, synes ikke outfits, extensions, festing, silikon og restylane (les; andenebb) er så fryktelig spennende å lese om. Ha!, er nok alt for gammel og har helt andre verdier her i livet enn party, foundation og lipgloss. Men for all del, alt til sin tid, og all ære til dem som klarer å leve av å skrive om hverdagen sin.

Allikevel er det innimellom et og annet innlegg som fascinerer meg på disse topplistebloggene. Og et av dem leste jeg på bloggen til Ida Wulff for en stund siden. Et treffende innlegg hvor hun beskrev ting hun irriterte seg over på en sydentur. Fantastisk! Vel, årsaken til at jeg lirer av meg denne lange innledende forklaringen, er at jeg innimellom irriterer meg i varierende grad når jeg gjør innkjøp. Og her en dag på butikken slo tanken meg. Kanskje jeg burde lage ei liste over hva som er irriterende når man handler mat?

Her i såfall det som ville kommet med på min liste:

♦♦ Utsolgte varer. Det må da være mulig å bestille inn nok når man får levering nesten daglig? Argh, kjedelig å måtte kjøre innom en annen butikk for å få tak i det som var utsolgt. Og jada, nå kommer det helt sikkert kommentar fra en butikkansatt med korrigeringen “utsolgt fra grossist eller leverandør…” Vel, spiller ingen rolle for meg. Årsaken er uinteressant, jeg vil bare ha varen min.

♦♦ Varer som er plassert feil. Altså mismatch mellom hylletag og vare. Når jeg f.eks skal ha salami med parmesan, og en kanskje uoppmerksom eller uvitende nyansatt har stappet hylla full med vanlig salami. Salami identisk med den som står 5 cm unna. Argh igjen. Da må jeg bruke tid på å finne en som jobber i butikken, gjøre oppmerksom på feilen og vente på at vedkommende skal hente rett vare på lager. Ekstra irriterende er det hvis jeg ikke tar meg tid til å si i fra og feilen vedvarer. At det ikke har blitt rettet opp innen mitt neste besøk i
samme butikk.

♦♦ Når jeg ber om poser, betaler for poser og ikke får dem. -Og må veive og hoie for å påkalle oppmerksomhet og få dem slengt ned. Ekstra ille er det hvis jeg ikke blir hørt umiddelbart eller får feil antall. Posene burde ligget nederst der man pakker og vært gratis. Hurra for gratis poser og pakkehjelp på Meny på CC Vest alle lørdager!

♦♦ Folk som sniker i køen eller holder av plass for andre.
En gang rett før påske slapp jeg godtroende ei eldre dame foran meg i køen. Hun skulle bare ha to marsipanegg og jeg hadde en slunken handlevogn. Men der misbrukte hun godheten min ja! Plutselig kommer hennes voksne sønn snikende inn fra siden med en ordentlig toppet hendlevogn! Mat for hele påsken er jeg sikker på! Og hun slapp ham fram og la marsipaneggene sine oppi vognen hans! Jeg kjente at det kokte inni meg. Fres, – de handlet for over 3000 kr, så da kan dere tenke dere hvor mye mat det var! Så mye for å være snill mot gamle damer.

♦♦ Gamle damer som stjeler. Å jada, har sett dem. Her i tjukkeste Bærum. De ser ikke spesielt fattige ut, så hva med å finne andre former for spenning i hverdagen enn å stjele halvannen liter taffelvann? Selvfølgelig irriterende med andre som stjeler også. Dette gjør at varene blir dyrere for oss ærlige og redelige forbrukere som faktisk betaler for maten vår. Men ja jøss, vet jo at verden er full av uærlige mennesker uten moral.

♦♦ Butikker som er trege med å ta inn nyheter. Bombe.

♦♦ Skitne butikker. Ekstra ille er det når man har sagt i fra flere ganger og det ikke blir bedre. Useriøst og et hån mot kundene. Bytt vaskefirma umiddelbart.

♦♦ De grusomme kostymene Kiwi-ansatte må ha på. Nei, stripete skjorte og rutete bukse er ikke pent sammen. Be heller om å få et av plaggene i ensfarget utførelse.

♦♦ Ansatte som ikke vet hvor varene står når man spør.

♦♦ Plakater med skrivefeil. Nei, det heter ikke speke skinke, reke salat eller blå bær sylte tøy. Det heter spekeskinke, rekesalat og blåbærsyltetøy.
(Slike orddelingsfeil irriterer meg også genseløst i hverdagen generelt. Visste dere at jeg egentlig er utdannet lærer?)

♦♦ Ansatte som ikke skjønner hva jeg spør etter. Dette har jeg vært borti med betjening både fra Norge og særlig fra andre land. Og ikke misforstå meg nå. Det er helt OK med utenlandsk arbeidskraft, men jeg forventer en viss profesjonell kunnskap når jeg henvender meg for bistand. Bør man ikke vite hva syltepulver er i august? Eller bløt nougat før jul? Eller generelt vite hva en stekepose er?

♦♦ Når det er tomt for brødposer under brødskjæremaskinen. Fruktposene er dessverre for korte.

♦♦ Varer utgått på dato. Her kan jeg trekke fram gamle, tørre polarbrød som eksempel. Flere butikker burde gjøre som Rimi og selge dem frosne, så kan vi tine dem opp selv når vi ønsker.

♦♦ Folk som lar ungene sine åpne forpakninger og starte spisingen før varen er betalt.

♦♦ Feilprising og tilbud som ikke er programmert inn så jeg ender opp med å betale for mye. En gang betalte jeg faktisk 299 for noe som i følge plakaten kostet 129. Oppdaget det ikke før jeg var kommet hjem samme kveld. Isj.

 

Sånn, det var vel det som irriterer meg mest. Men folkens, bare for å ha gjort det klart, det er ytterst sjelden synlig på meg hvis jeg er irritert når jeg handler. Jeg gjør aldri noe stort nummer ut av meg, er diskret og tilbakeholden, og opptrer aldri som en gretten gammel frue. Jeg er smilende, høflig og dannet i butikken. Og når jeg spør pent om hjelp er jeg tålmodig, blid og ydmyk. Men det betyr ikke at jeg ikke tenker mitt… 😉

Hva irriterer dere når dere handler da? Er dere enige med meg? Del gjerne i kommentarfeltet!

Consuming

24 thoughts on “Irritasjon i matbutikken”

  1. Hahah, morsomt innlegg! Synes det er helt greit at du varierer litt, tross for tema 😉

    Uansett er jeg helt enig i absolutt alle punktene på listen din! Lo godt når jeg kom til blå bær sylte tøy.

    Så en plakat på en Coop Obs! hvor det sto “Lakksekarbonnader” 😉

  2. Mangen gode poeng her og kjenner igjen en god del av dem. Men noe av det jeg blir mest irritert over i butikken, er det meg selv som står for. Og det er når du kommer inn i butikken med DEN handlelista, MÅ ha vogn, gjerne litt stressa, også har du ikke den pokkers 10’ern som må til for å få ei vogn. Kommer noen gloser da ja 🙂

  3. Fantastisk innlegg. Og du holder deg jo innenfor “kategorien” din da:) Kjente meg godt igjen ja, og forferdelig med feilskrevne skilt! Butikkansatte burde og vite hvor alle varene er, og ha LITT peiling på hva de selger. Jeg irriterer meg over at Rema “gjemmer unna” q-melken, og lurer på hvor mye de får betalt fra Tine for å skvise ut q-meieriene… SÅ enig i at barn ikke skal åpne og glefse i seg mat inne i butikken, gjerne spise litt av frukt og, og så leverer foreldrene et halvspist eple til betaling med et overbærende smil… Av og til skulle en tro foreldre er redd barna sine, og bare må få stappet i dem det de vil ha der og da… Og den gamle damen burde du egentlig ha kløpet litt i armen…. Takk for link:) Og ha en perfekt dag:)

  4. Jeg irriterer meg over folk som plutselig kommer på at de mangler noe når de står ved kassa. Da beiner de (eller sender ungen) helt i andre enden av butikken og vimser rundt etter den manglende varen mens resten av køen må stå og vente.

    Jeg irriterer meg over fyren i kassa på den lokale kiwien som synes det er mer interessant å taste på mobilen enn å yte service. Han ser ut som han holder på å omkomme av kjedsomhet, og at kunder er kun til bry. Sist gang jeg skulle hente en pakke fra posten der var han nær å himle med øynene, stakkars.. han måtte jo reise seg.

    Men aller mest irriterer jeg meg over folk i køen som står og jokker meg akillessenen med vogna eller peser meg i bakhodet.

    Ah, det var deilig å få ut 🙂

  5. Åhh jeg er så enig i masse av dette! Ble irritert bare av å lese det!! hehe 🙂 Når de i kassa spør om pose og jeg sier ja, også får jeg ingen pose……..arrrrghhhh. Og når varer ikke har noe prislapp under, det gjelder særlig i frysedisker. Der er det mye rot med prislapper synes jeg. Irriterende. Og når det er utsolgt….jeg forventer at de har matvarer når jeg kommer inn i en matvarebutikk!!

  6. Beste innlegget:)

    De som spør så pent om å få lov til å komme foran deg i køen, de skal jo bare ha en liten ting og så tør man ikke skrike “nei, du kan ikke det tenk, jeg var her først og synd for deg at du kom etter meg som har storhandlet og jeg liker heller ikke å stå i kø og dessuten må jeg veldig veldig på do så det passer SKIKKELIG dårlig i dag” for man er jo liksom snill og søt og grei da så man slipper den personen foran seg også skal de selvfølgelig betale med kronestykker og selvfølgelig mangler de jo litt penger da så du “må” betale for dem i tillegg.

    Og ja! De som skal stå oppå deg! Og hvorfor lukter de alltid så innmari vondt? Og når man prøver og trekke seg litt unna tar de det som en invitasjon til å stelle seg enda nærmere.

    Og butikker i Groruddalen ( 4 stk) som ALDRI har produktene som Consuming skriver så fristende om så man må helt til Storo for å få kjøpt den posen med sjokolade med lakris i som man bare måtte prøve. Var god da:)

  7. Så enig med deg. Det verste jeg vet er at jeg som er snill og ber om pose må betale for det. Mens de som ikke ber om pose før etter at de har betalt, får denne gratis. Makan!

  8. Du har mange gode punkter her, men skjønner ikke at det er noe å irritere seg over at unger noen ganger får spise før noe er betalt. Mulig det er mindre irriterende at de maser og hyler i stedet? Finnes mange uppdragne unger, som foreldrene dessverre tar med seg i butikken. :-p

    1. Så lenge varen ikke er betalt er det ikke lov å åpne den, mener jeg. Dette gjelder for barn også.
      Det mest irriterende er faktisk feige foreldre som ikke tør si nei til barna sine og gir etter hver gang de maser.

      1. Helt enig med deg! Det handler om holdningsskapning, får de noe fordi de hyler og skriker så hyler og skriker de naturligvis hver gang de vil ha noe. Aldri i verden om jeg hadde turt å spise av varer som ikke var betalt da jeg var liten! 😉

  9. Veldig bra innlegg!
    Jeg irriterer meg grenseløst over tilbudsvarer som alltid er utsolgt! Må jo skjønne at de må ta inn ekstra om det er gode tilbud. Og så irriterer jeg meg over at nærbutikken min ikke tar inn varene jeg spør etter. Bor på bygda, så er bare en spar-butikk her, en halvtime kjøring til andre butikker. Og de er grenseløst dårlige til å ta inn nyheter.
    Ellers veldig enig i at rot i prislappene er no gørr!

  10. Er så enig i det meste!!! Fantastisk 🙂 Men jeg må innrømme at jeg er en sånn som kan finne på å åpne varer for ungene før de er betalt… hihi

    1. He-he, det kan jeg tenke meg.
      Men kjære Linda, du må jo fylle inn adressen til bloggen din når du legger igjen kommentar – så får du kanskje noen klikk herfra vet du. Du skriver jo fantastisk! 🙂

  11. Det mest irriterede er utsolgt og feilprising – sånn på butikkens ansvarsliste…

    … når det er sommel ved kassa, som er det absolutt verste, er det litt delt ansvar. Har opplevd et par ganger at “Bank i butik” har tatt fryktelig lang tid, begge ganger har det vært utlendiger som har hold på med dette. Sist gang en på Grønland som hadde en hel bunke med penger som skulle settes inn. Han handlet bare en ost!

    1. Ahh, ja sånt er irriterende! Herregud, en bunke penger! Heldigvis er det ikke bank i butikk i noen av de stedene jeg vanligvis handler.

  12. Som butikkansatt har jeg lyst til å kommentere hvert punkt, men lar være.
    Til forsvar har jeg lyst til å liste opp “irritasjoner over kunder i butikk”, men lar være.
    Fy *f* hvor mange dumme kunder jeg opplever iløpet av en dag, og mange som forventer å bli behandlet som konger og dronninger.

    Men klarer ikke la være å kommentere ang. utsolgte varer. Som ett eksempel selger vår butikk ca 100 balkongflagg før 17. mai. I og med at jeg VET at det hvert år ender med at flere butikker bestiller MYE MYE mer enn de selger (og dermed tømmer hovedlager), går dette ut over de andre butikkene som da ikke får bestilt antallet de selger. Men i år tenkte jeg være tidlig ute og bestilte balkongflagg i januar, og bestilte 200 stykk (selv om jeg vet vi ikke selger mer enn ca 100 stk). Produsenten hadde problemer med å levere, og min bestilling på balkongflagg ente med at jeg fikk 50 stykk. Og gjett om vi ansatte fikk mye kjeft for at vi ikke hadde bestilt inn nok balkongflagg?! (vi måtte jo skjønne det at folk trengte balkongflagg til 17. mai!)
    Holder du fortsatt på din oppfatning av utsolgt av varer?

    1. He-he, har venter på en kommentar fra en butikkansatt. Men ja, holder definitivt på min oppfatning av utsolgte varer. Som jeg skrev er årsaken uinteressant for meg, som forbruker vil jeg bare ha varen min. 🙂

  13. Hei!

    Som butikkansatt gjennom flere år føler jeg at jeg bør ta butikkansatte litt i forsvar. Jeg forstår din og andres frustrasjon fullt ut, jeg er tross alt butikkunde jeg også. Det er også noe jeg tar i betrakning på daglig basis.

    Mitt motto i hverdagen er at alle mine kunder skal ha en fantastisk handleopplevelse, forlate butikken fornøyd med det de var ute etter og ønske å komme igjen. Mitt daglige humør går aldri utover arbeidet og jeg har jobbet 15 timers dager med kink i ryggen, jeg var èn dag vekke fra jobb når min søster havnet på sykehus med blodpropp i hjernen.

    Punkt 1: Utsolgte varer. Det forekommer dessverre i min butikk, og over hele landet. Om det er tilbudsvare er det gjerne noen innkjøpere i Oslo som sitter og forhåndsfordeler varene uten å ta hensyn til etterspørsel. I tillegg er det gjerne ikke mulig for meg å bestille inn ekstra.

    Jeg går for eksempel aldri på Expert når de har et ekstraordinært tilbud på en TV de har 10 stk av (som det er opplyst i reklamen). Da vet jeg at jeg havner bak 100 mennesker kl 7 om morgenen som forventer en tilbudstv. Førstemann til mølla prinsippet er tydeligvis kjempeartig for ledelsen.

    Punkt 2: Mismatch av label og vare. Her er det en enkel rutinesvikt i opplæring, noen som ikke er våken eller bare en ny medarbeider som ikke ser forskjell på pølse eller strekkode. Uansett årsak forekommer dette og om varen er billigere priset på hyllen enn den går inn til i kassen, får kunden alltid varen til denne prisen hos meg og feilen blir rettet.

    Punkt 3: Kunnskap. Medarbeidere i matvarebutikker gis et standard opplæringsprogram og så er det mye opp til hver enkelt å søke kunnskap om produkter. Det er ikke alle butikker som har mulighet til å gi annen opplæring enn kassetrening den første tiden. Om individet er interessert i jobben sin vil selvfølgelig dette mennesket ha større kunnskap om produkter enn en som bare er der for lønnen. Man må også huske på at mange av de ansatte i butikk er unge mennesker og ikke har høyere utdanning i butikk. Om en butikkansatt ikke vet hva noe er og du gjør, kan du hjelpe denne personen med å fortelle hva det er til. Jeg har opplevd det flere ganger med den eldre generasjonen som gjerne har andre uttrykk enn det jeg har. Det setter jeg alltid pris på, for da forstår jeg 500 ganger bedre. Hvis vi bestemmer oss for å hjelpe hverandre så blir alt mye enklere. Den ansatte kommer garantert til å huske det gode tipset ditt!

    Punkt 4: Poser. En pose koster gjerne 1 krone i innkjøp, og om de skulle vært gratis, ville det vært en enorm ekstrautgift for butikkene. Et eksempel: 600 kunder i løpet av en dag skal ha to poser hver. Da blir det 1200 kroner dagen. 365 dager i året x 1200 = 438 000 kroner. Da må prisene på varene opp tilsvarende for ligningen må gå opp. Noe gjerne Meny CC Vest har gjort, men jeg skal ikke si noe på policyen deres.

    Håper dette hjelper på frustrasjonen og at du i fremtiden har bedre opplevelser i butikk.

    Mvh

    1. Tusen takk for veldig fin informasjon. Dessverre er nok ikke alle butikkansatte like dedikerte og profesjonelle som deg. 🙂

Legg igjen en kommentar til Christine Avbryt svar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.